Jaźń w stanie głębokiego snu w ujęciu Śankary

Main Article Content

Marta Dmuchowska

Abstract

Niniejsza praca jest kontynuacją Samopoznania w filozofii Śankary i Schopenhauera. Jest to ciąg dalszy prezentacji poglądów Śankary na jaźń człowieka. Tym razem przedstawione zostaje jego spojrzenie na jaźń w stanie snu bez śnienia - głębokiego snu. Pojawia się także krótki opis śpiączki. Opis kolejnych stanów i form świadomości wskazuje na jej pozorną wielopłaszczyznowość i złożoność. Analiza snu bez śnienia gdy umysł i zmysły są powściągnięte, prowadzi w kierunku poznania jej rzeczywistej - z punktu widzenia filozofii niedwoistości adwajta wedanty - niedualnej natury.

Article Details

How to Cite
“Jaźń W Stanie głębokiego Snu W ujęciu Śankary”. 2007. Diametros, no. 14 (December): 1-11. https://doi.org/10.13153/diam.14.2007.285.
Section
Articles
Author Biography

Marta Dmuchowska

Marta Dmuchowska, doktorantka w Instytucie Filozofii UJ

How to Cite

“Jaźń W Stanie głębokiego Snu W ujęciu Śankary”. 2007. Diametros, no. 14 (December): 1-11. https://doi.org/10.13153/diam.14.2007.285.
Share |

References

Alston [2004] – A.J. Alston, A Śankara Source Book Vol. III: Śankara on the Soul, Shanti Sadan, London 2004.

Dmuchowska [2007] – M. Dmuchowska, Samopoznanie w filozofii Śankary i Schopenhauera, „Diametros” 13 (2007), s. 31-39.

Kudelska [2002] – Filozofia Wschodu. Wybór tekstów, red. M. Kudelska, Wydawnictwo UJ, Kraków 2002.

Kudelska [2004] – Upaniszady, tłum. M. Kudelska, Wydawnictwo UJ, Kraków 2004.

Potter [1981] – K.H. Potter, Encyclopedia of Indian Philosophies Vol. III. Advaita Vedanta up to Śamkara and His Pupils, Motilal Banarsidass Publishers Private Limited, Delhi 1981.

Radhakrishnan, Moore [1957] – A Sourcebook in Indian Philosophy, red. S. Radhakrishnan, C.A. Moore, Princeton University Press, Princeton 1957.

Szymańska [2001] – Filozofia Wschodu, red. B. Szymańska,Wydawnictwo UJ, Kraków 2001.