POLSKI    ENGLISH   

Internetowy Serwis Filozoficzny

przy Instytucie Filozofii    Uniwersytetu Jagiellońskiego

|  Forum |  Literatura |  Linki |  Aktualności
 
Instrukcja
Opiniodawcy
Działy główne
Szukaj
powrót
 
Filozofia rosyjska :  powrót 

Wszechludzkość

Wszechludzkość

F. Dostojewski, starając się określić istotę swego światopoglądu, pisał: „Albowiem czym jest siła duchowa rosyjskiej narodowości, jeśli nie ostatecznym dążeniem do powszechności i wszechczłowieczeństwa?”, „do powszechnego wszechczłowieczo-braterskiego zjednoczenia serce rosyjskie nadaje się najbardziej ze wszystkich narodów”.
Wszechczłowieczeństwo, głoszone przez Dostojewskiego, znowu stało się popularne. W czasach radzieckich, powołując się na Dostojewskiego i... Lenina, myśl o wszechczłowieczeństwie, jako o istocie rosyjskiej świadomości narodowej, rozwijali m.in. W. Kożynow i E. Troicki. Teraz przyłączyło się do nich (już bez odnośników do dzieł Lenina) wielu innych literatów, profesorów i ideologów. Co prawda, niektórym z nich w powoływaniach się na Dostojewskiego poplątały się pojęcia wsieczełowiecznosti i obszczeczełowiecznosti, które pisarz rozróżniał („człowiek ogólny” – to zachodni „nikt”, mrówka z mrowiska; Rosjanin jest wszechczłowiekiem, na wzór i podobieństwo Wszechczłowieka Chrystusa).
Twierdzeniu Dostojewskiego, iż „Narodowa idea rosyjska to w ostatecznym rezultacie jedynie wszechświatowe, ogólnoludzkie zjednoczenie”, kategorycznie przyznaje rację A. Gułyga. Jego zdaniem: „Idea rosyjska jednoczy ludzkość w jej odwiecznym dążeniu do ustanowienia pokoju i sprawiedliwości na Ziemi. To wszechświatowa soborowość – ten autentyczny kolektyw, bez którego ludzkość dzisiaj nie przeżyje”. W. Aksiuczic, powołując się na Dostojewskiego, także głosi „uniwersalizm” i „wszechczłowieczeństwo idei rosyjskiej”, nie biorąc pod uwagę faktu, iż inne narody-kultury chcą pozostać przy własnych „ideach”, że po doświadczeniach historii nie uwierzą ani w rosyjski, ani w radziecki „uniwersalizm”. Narodowy bolszewik A. Dugin z całą powagą oświadcza: „Rewolucję pojmowano u nas narodowo, patriotycznie. Nowe społeczeństwo, nowy porządek miał być rosyjski – narodowy i uniwersalny jednocześnie, taki jak ideał człowieka rosyjskiego, Wszechczłowieka Dostojewskiego. Właśnie tak pojmowali internacjonalizm rewolucjoniści rosyjscy – nie jako kosmopolityczną mieszaninę, lecz jako triumf rosyjskiego duchowego wszechczłowieczeństwa”.
„W swej tolerancji wobec innych, ukoronowanej przez Dostojewskiego sławą wszechczłowieczeństwa, zapominamy o sobie samych” – pisze W. Rasputin.
Miłośnicy rosyjskiego wszechczłowieczeństwa (a jest ich wielu) odrzucają jednocześnie ideę globalizacji. A czyż wszechczłowieczeństwo nie jest rosyjską, romantyczną wersją „globalizacji”? Romantyczną – gdyż wymaga wiary w zbawicielską rolę „idei rosyjskiej”.
Idea globalizacji nie jest nowa. Jej przeciwieństwem jest izolacja. „Zachodnia” globalizacja polega na łączeniu świata poprzez wymianę informacji, ludzi, towarów i finansów w imię wzajemnego zrozumienia różnorodności ludzkiego bytowania. Globalizacja po rosyjsku (wszechczłowieczeństwo) – to „zjednoczona” izolacja w wierze i w światopoglądzie w imię przyszłego zbawienia ludzkości.

Andrzej de Lazari

 
Książki
  Достоевский Ф. - Речь о Пушкине , 1880 - ( E.M., )
  Дугин А. - Абсолютная Родина , Москва 1999 - ( An., E.M., )
  Лазари А. де - В кругу Федора Достоевского. Почвенничество , Москва 2004 - ( An., )
  Dunlop J. - The Faces of Contemporary Russian Nationalism , Princeton 1983 - ( A.de L., )
  Lazari A. de - W kręgu Fiodora Dostojewskiego. Poczwiennictwo , Łódź 2000 - ( L.K., A.de L., )
  O’Rourke K., Williamson J. - Globalisation and History , New York 1999 - ( A.de L., )
Artykuły
  Аксючиц В. - Русская идея , „Москва” (7) 1993 - ( E.M., )
  Баграмов Э. - Эволюция нацио-нального сознания и национальной психологии русских , „Кентавр” (2) 1993 - ( E.M., )
  Беловолов Г. - „Общеевропейский дом” и Вавилонская башня. Заметки Достоевского на полях Апокалипсиса , „Вече” (46) 1992 - ( E.M., )
  Белозерцев Е. - Национальная школа – надежда России... , „Наш современник” (3) 1995 - ( E.M., )
  Бородай Ю. - Третий путь , „Наш современник” (9) 1991 - ( E.M., )
  Бородай Ю. - Пути становления национального единства , „Наш современник” (1) 1995 - ( E.M., )
  Гулыга А. - Понять Германию – понять Россию , „Наш современник” (2) 1995 - ( An., E.M., )
  Достоевский Ф. - Объявление о подписке на журнал „Время” на 1861 год , 1860 - ( E.M., )
  Дугин А. - Русские – этнос или нация? , „Кентавр” (2) 1993 - ( An., E.M., U.W., )
  Дунаев М. - Тупики плюрализма , „Москва” (6) 1993 - ( An., )
  Елисеев Н. - Осматриваясь в непрозрачном. О тотальности русско-го сознания , „Век XX и мир” (3 – 4) 1994 - ( An., )
  Ильин Д. - „Русская идея” на полигоне „демократии” , „Наш совре-менник” (3) 1991 - ( An., )
  Иоанн (митрополит) - Будь верен до смерти (Православие и современность) , „Собеседник православных христ&# 1993 - ( An., )
  Казинцев А. - Новая мифология , „Наш современник” (5) 1989 - ( An., )
  Казинцев А. - Не уступать духу века , „Наш современник” (12) 1991 - ( An., )
  Кожинов В. - „И назовет меня всяк сущий в ней язык...” , „Наш совре-менник” (11) 1981 - ( An., )
  Крупин В. - Слава Богу за все. Путевые раздумья , „Наш современник” (1) 1995 - ( An., )
  Парамонов Б. - Потомки Достоевского , „Звезда” (12) 1997 - ( An., )
  Распутин В. - Беседы о русском. Восстань душе моя , „Москва” (2) 1994 - ( E.M., )
  Распутин В. - Что дальше, братья-славяне? , „День” (14) 1992 - ( E.M., )
  Салтыков А. - Русское православие и духовное возрождение нации , „Кентавр” (2) 1993 - ( E.M., )
  Солженицын А. - „Русский вопрос” к концу XX века , „Новый мир” (7) 1994 - ( E.M., )
  Суворов А. - Две силы , «Русь Православная» (79 – 80) 2004 - ( E.M., )
  Троицкий Е. - Русская социалистическая нация , „Молодая гвардия” (1) 1988 - ( E.M., )
 
webmaster © jotka