POLSKI    ENGLISH   

Internetowy Serwis Filozoficzny

przy Instytucie Filozofii    Uniwersytetu JagielloÅ„skiego

|  Forum |  Literatura |  Linki |  AktualnoÅ›ci
 
Instrukcja
Opiniodawcy
Działy główne
Szukaj
powrót
 
Filozofia rosyjska :  powrót 

I. Kiriejewski

Kiriejewski Iwan
(1806 – 1856)


Krytyk literacki, publicysta, myÅ›liciel, czÅ‚onek koÅ‚a lubomudrów, współtwórca doktryny sÅ‚owianofilskiej. Jego debiut dotyczyÅ‚ dorastania literatury rosyjskiej do samodzielnoÅ›ci, wÅ‚Ä…czania siÄ™ jej w nurt literatury Å›wiatowej, w której może zaistnieć, bÄ™dÄ…c nade wszystko narodowÄ…. RównoczeÅ›nie podejmowaÅ‚ kwestiÄ™ samodzielnoÅ›ci misji historycznej Rosji, dążyÅ‚ do okreÅ›lenia współzależnoÅ›ci miÄ™dzy „oÅ›wieceniem europejskim” a „oÅ›wieceniem rosyjskim”, nie przeciwstawiajÄ…c jeszcze tych dwóch pojęć. Stopniowo w pracach Kiriejewskiego coraz mocniej zaznaczaÅ‚o siÄ™ myÅ›lenie kategoriami narodowymi, przekonanie o wielkim przeznaczeniu Rosji. RównoczeÅ›nie myÅ›liciel zaczÄ…Å‚ postrzegać EuropÄ™ jako formacjÄ™ intelektualnÄ…, której rozwój polityczny i doskonalenie moralne zostaÅ‚y zatrzymane. Europa byÅ‚a dla niego duchowo i intelektualnie martwa. KonsekwencjÄ… takiego widzenia cywilizacji zachodniej staÅ‚o siÄ™ przekonanie, że jego ojczyzna zdolna jest objąć przywództwo kontynentu, ponieważ u podstaw „oÅ›wiecenia rosyjskiego” znalazÅ‚y siÄ™ doÅ›wiadczenia Zachodu, które przygotowaÅ‚y i uformowaÅ‚y charakter Rosji.
PoważnÄ… próbÄ… caÅ‚oÅ›ciowego oglÄ…du „oÅ›wiecenia europejskiego” byÅ‚ artykuÅ‚ Wiek dziewiÄ™tnasty. AnalizujÄ…c dzieje Europy i Rosji, Kiriejewski podkreÅ›liÅ‚ w nim, że dwa skÅ‚adniki cywilizacji europejskiej i rosyjskiej pokrywajÄ… siÄ™: chrzeÅ›cijaÅ„stwo oraz wpÅ‚yw ludów barbarzyÅ„skich. W rozwoju Rosji nie byÅ‚o natomiast dziedzictwa antyku, w tym także formujÄ…cego europejski sposób myslenia prawa rzymskiego. To sprawiÅ‚o, że w historii Rosji zabrakÅ‚o Odrodzenia, życie wewnÄ™trzne byÅ‚o jaÅ‚owe, nie dostawaÅ‚o mu spoiwa moralnego. Brak tego pierwiastka doprowadziÅ‚ do izolacji. W ocenie stanu Rosji Kiriejewski zwracaÅ‚ uwagÄ™, że mimo tysiÄ…cletniej przeszÅ‚oÅ›ci jest ona organizmem mÅ‚odym, pozbawionym wspólnoty dążeÅ„, nie ma jednego celu. Dlatego zaczyn swego rozwoju powinna przyjąć z dobra ogólnoludzkiego, z cywilizacji europejskiej. W rozwoju Europy dostrzegÅ‚ integrujÄ…cÄ… rolÄ™ KoÅ›cioÅ‚a katolickiego, jego zdolność do wykorzystania elementów obcych (antyk, barbarzyÅ„cy).
W 1839 r. powstały dwa podstawowe dla słowianofilstwa rosyjskiego teksty: Aleksego Chomiakowa O starym i nowym i Kiriejewskiego W odpowiedzi A. S. Chomiakowowi. W obydwu wystąpieniach odpowiadano na pytanie: czym jest Rosja i jakie jest jej przeznaczenie? Kiriejewski pytanie to skonkretyzował: czy poprzednia Rosja, w której porządek rzeczy i byt składał się z jej własnych pierwiastków była lepsza od obecnej? Czy w Rosji dzisiejszej porządek rzeczy podporządkowany jest przewadze elementu zachodniego i czy tak ma pozostać? Czy należy domagać się powrotu wyłącznie pierwiastka rosyjskiego? Czy należy zniszczyć elementy zachodnie, zniekształcające specyfikę rosyjską? Jeżeli poprzednia Rosja była gorsza, to czy należy starać się wprowadzać te elemnty, zniszczyć specyfikę rosyjską?
W ten sposób „ideÄ™ rosyjskÄ…” Kiriejewskiego okreÅ›liÅ‚o przeciwstawienie dwóch pierwiastków: rosyjskiego i zachodniego. W wymiarze bardziej praktycznym pytaÅ‚ on: czy dla polepszenia życia Rosji potrzebny jest powrót do pierwiastków rosyjskich, czy też należy rozwijać pierwiastki zachodnie? Odpowiedź byÅ‚a jednoznaczna. Zachód doprowadzajÄ…c do triumfu rozumu formalnego, pogrążyÅ‚ siÄ™ w zgubnym dla siebie racjonalizmie, który pokonujÄ…c wiarÄ™ i tradycjÄ™ negatywnie zaciążyÅ‚ nad losami Europy. Stworzono sztucznÄ… cywilizacjÄ™, życie spoÅ‚eczne i indywidualne na Zachodzie, oparte na indywidualizmie, doprowadziÅ‚o do izolacji jednostek, zaÅ› katolicyzm za sprawÄ… racjonalizmu sprawiÅ‚, że wiara staÅ‚a siÄ™ martwa. Także sztuka europejska, nie zrodzona z potrzeb wewnÄ™trznych, sprowadza siÄ™ do propagowania pogaÅ„stwa. Również nauka europejska jest duchowo obca narodowi europejskiemu. Z artykuÅ‚u jednoznacznie wynikaÅ‚o, że Europa nie może Rosji niczego zaproponować. RównoczeÅ›nie myÅ›liciel wskazywaÅ‚ na rozwiÄ…zania alternatywne. PodkreÅ›laÅ‚, że podstawowÄ… zasadÄ… rozwoju i życia czÅ‚owieka oraz spoÅ‚eczeÅ„stwa jest wiara, prawdziwe, czyste chrzeÅ›cijaÅ„stwo, czyli prawosÅ‚awie oraz stara Rosja ze swoimi rdzennymi zasadami życia spoÅ‚ecznego i indywidualnego. PrzekonywaÅ‚, że indywidualizmowi i atomizacji spoÅ‚eczeÅ„stwa zachodniego można przeciwstawić wspólnotÄ™ rosyjskÄ….
Po dziewiÄ™cioletniej przerwie powróciÅ‚ do omawianych kwestii. PogÅ‚Ä™biÅ‚ i rozszerzyÅ‚ krytykÄ™ cywilizacji zachodniej, potwierdziÅ‚ jej nieprzystawalność, odmienność i obcość wobec pierwiastków rosyjskich. DostrzegÅ‚ także rozdarcie wÅ‚asnej grupy spoÅ‚ecznej. PodkreÅ›liÅ‚, że wszystko, co jest obce i nie pochodzi z bytu i cywilizacji wÅ‚asnego narodu, może być pożyteczne wyÅ‚Ä…cznie dla wÄ…skiego grona. W Rosji zatem istnieje rozdarcie miÄ™dzy kulturÄ… warstw wyższych a rosyjskÄ… kulturÄ… ludowo-narodowÄ…. Kiriejewski zaproponowaÅ‚ „prawosÅ‚awno-sÅ‚owiaÅ„skÄ…” drogÄ™ rozwoju. RównoczeÅ›nie sÄ…dziÅ‚, że cywilizacja Zachodu jako dojrzaÅ‚y owoc ogólnoludzkiego rozwoju powinna sÅ‚użyć nowemu życiu, być impulsem pobudzajÄ…cym rozwój rosyjskiej dziaÅ‚alnoÅ›ci umysÅ‚owej.
Tworzony przez Kiriejewskiego idealny model Rusi i Rosji Å›ciÅ›le wiÄ…zaÅ‚ siÄ™ z koncepcjÄ… „prawdziwej” wiary chrzeÅ›cijaÅ„skiej – prawosÅ‚awiem, które tworzyÅ‚o fundamenty pod „prawdziwie” rosyjskÄ… glebÄ™ i cywilizacjÄ™. OdkÄ…d prawosÅ‚awie dotarÅ‚o na RuÅ›, nie zmieniÅ‚o swego charakteru, ksztaÅ‚towaÅ‚o umysÅ‚ rosyjski, tworzyÅ‚o podstawy bytu narodowego. Warstwy wyższe odeszÅ‚y od tego, co prawdziwie rosyjskie. Ale lud zdoÅ‚aÅ‚ przechować najważniejsze wartoÅ›ci, w nim tkwi sens pojÄ™cia „bytu i życia rosyjskiego”. SkÅ‚ada siÄ™ na nie gÅ‚Ä™bokie „rozmodlenie” ludu, jego wielka pracowitość, przywiÄ…zanie do tradycji i dobrych obyczajów, inne niż na Zachodzie traktowanie wÅ‚asnoÅ›ci, która jest tylko „przypadkowym stosunkiem” miÄ™dzy ludźmi. Teologia prawosÅ‚awna zachowaÅ‚a wewnÄ™trznÄ… ciÄ…gÅ‚ość ducha, wszystkie jej siÅ‚y dążą do „żywej jednoÅ›ci”, spojonej wewnÄ™trznym doskonaleniem siÄ™ i samopoznaniem. PrawosÅ‚awie w Rosji nie ulegÅ‚o celom i strukturom Å›wieckim, pozostaÅ‚o rozmodlonym, zmierza niezmiennie do żywego i caÅ‚oÅ›ciowego poznawania prawd wyższych i czystych. PaÅ„stwowość na Rusi ksztaÅ‚towaÅ‚a siÄ™ w oparciu o naturalny rozwój bytu narodowego i wspólnotÄ™ dążeÅ„, które wyrażaÅ‚y duchowÄ… i niepodzielnÄ… jedność spoÅ‚eczeÅ„stwa. Jej postÄ™p i rozwój jest wiÄ™c naturalny, wsparty na niewzruszonych podstawach, na sile rodzinnych i spoÅ‚ecznych wiÄ™zi. Rosjanina cechuje prostota potrzeb życiowych, moralna odwaga, zdrowa celowość siÅ‚ umysÅ‚u, gÅ‚Ä™boka cisza i spokój wewnÄ™trznego samopoznania oraz nieskrÄ™powane dążenie do doskonalenia moralnego. W Rosji dominuje dążenie do wspólnoty bytu wewnÄ™trznego i zewnÄ™trznego, spoÅ‚ecznego i indywidualnego.

Adam Bezwiński

Kiriejewskij I. W., Połnoje sobranije soczinienij, t. 1-2 Moskwa 1911,
Kiriejewskij I. W., Izbrannyje statji, Moskwa 1984,
Kiriejewskij I. W., Kritika i estietika, Moskwa 1979.

 
Książki
  BezwiÅ„ski A. - Iwan Kiriejewski – krytyk i myÅ›liciel (Korzenie nacjonalizmu rosyjskiego) , ToruÅ„ 1993 - ( A. B., )
  BÅ‚agowa T. A. - S. Chomiakow i I. W. Kiriejewskij. Å»yzÅ„ i filosofskoje mirowozrienije , Moskwa 1984 - ( A. B., )
  Brodskij N. - Rannije sÅ‚awianofiÅ‚y , Moskwa 1910 - ( A. B., )
  Christoff P. - An Introduction to Nineteenth-Century Russian Slavophilism. A Study of Ideas The Hague, 1972 - ( A. B., )
  Dorn N. - Kiriejewskij. Opyt charaktieristiki uczenija i licznosti , Paris 1938 - ( A. B., )
  Gleason A. - European and Muscovite. Ivan Kireevsky and the Origins of Slavophilism , Cambridge, Massachusetts 1972 - ( A. B., )
  Goerdt W. - Vergöttlichung und Gesellschaft. Studien zur Philosophie von Ivan Kireevsky , Wiesbaden 1968 - ( A. B., )
  Kniaziew G. - Brat’ja Kiriejewskije , S-Petersburg 1898 - ( A. B., )
  Ljaskowskij W. - Brat’ja Kiriejewskije. Å»yzÅ„ i trudy ich , S-Petersburg 1899 - ( A. B., )
  Müller E. - Russischer Intellekt in europäischer Krise. Ivan Kireevsky (1806 – 1856) , Köln-Graz 1966 - ( A. B., )
Artykuły
  Dobieszewski J. - KsztaÅ‚towanie siÄ™ myÅ›li sÅ‚owianofilskiej , (10) 1987 - ( A. B., )
  Lanz H. - The Philosophy of Ivan Kireevsky , „Slavonic Revue“ (4) 1926 - ( A. B., )
  Smolitsch I. - I. V. Kireevsky. Leben und Weltanschaung , „Jahrbücher für Kultur und Geschichte der Slaven“ 1933 vol. - ( A. B., )
  Winogradow P. - Kiriejewskij i naczaÅ‚o moskowskogo sÅ‚awianofiÅ‚stwa , „Woprosy fiÅ‚osofii i psichoÅ‚ogii” (11) 1982 - ( A. B., )
 
webmaster © jotka