POLSKI    ENGLISH   

Internetowy Serwis Filozoficzny

przy Instytucie Filozofii    Uniwersytetu Jagiellońskiego

|  Forum |  Literatura |  Linki |  Aktualności
 
Instrukcja
Opiniodawcy
Działy główne
Szukaj
powrót
 
Filozofia rosyjska :  powrót 

M. Bierdiajew

Bierdiajew Mikołaj
(1874 – 1948, na emigracji od 1922r.)

Mistyk, eklektyczny chrześcijański personalista i egzystencjalista. Obok L. Szestowa najbardziej znany przedstawiciel religijnej myśli rosyjskiej. Wielość źródeł inspiracji: gnoza, Ojcowie Kościoła, mistyka nadreńska, rodzima tradycja prawosławna i słowianofilska, filozofia Zachodu.
Filozofia, według Bierdiajewa, dotyczy niewyrażalnych w racjonalnym dyskursie (stąd krytyka zachodniego racjonalizmu) aktów ludzkiego ducha, które poprzez mit i symbole (najpełniej wyrażone w chrześcijaństwie) odsłaniają sens egzystencji człowieka i świata oraz ich wspólne przeznaczenie.
Triada organizująca myśl Bierdiajewa to: mit Upadku – Bogoczłowiek – Eschaton, przy centralnym motywie bogoludzkiej, utraconej i odzyskanej ponownie istoty człowieka.
Grzech – wybór zła (mit Upadku) zawdzięczają ludzie niestworzonej, poprzedzającej Boga i człowieka wolności. Obydwaj mają do niej takie samo prawo, mimo iż zostało ono przez człowieka niewłaściwie wykorzystane. Wolność do zła pociągnęła za sobą różnorodne formy zniewolenia, wcielone w „państwo cesarza” – sferę kultury. Cała ziemska historia świadczy o tym, że powołani do twórczej współpracy z Bogiem (oczekuje On tego od nas, bowiem twórczość obok wolności jest naszym wspólnym wyróżnikiem) umiemy co najwyżej tworzyć kulturę, czy jej technologiczne przedłużenie – cywilizację. Proces ten, zapoczątkowany przez Renesans, kulminuje w rozwiniętym kapitalizmie oraz w komunizmie; ich wspólną cechą jest urzeczowienie i zanik sacrum, bądź znieprawione ujęcie tegoż. Historia jako proces stopniowej negacji bożego pierwiastka w człowieku (fałszywy mit postępu) uzależniła go od peryferyjnych, nie zaś źródłowych cech jego istoty. Bierdiajew nazywa to obiektywacją. Krytykując europejską tradycję filozofii ontologicznej i przeciwstawiając jej własną filozofię wolności, ostro przeciwstawia osobę, czyli ducha, „zobiektywowanemu” światu historii i kultury. Rozróżnia wolność (aktywność) osoby i konieczność (determinizm społeczny, polityczny, biologiczny, aksjologiczny, historyczny i in.) zniewalającą osobę. Redukując się do fenomenalistycznego porządku obiektywizacji, człowiek zatracił swój noumenalny wymiar osoby – ducha transcendującego świat.
Odbudowanie bogoludzkiej całości umożliwia mit Bogoczłowieka. Wcielenie i ofiara Boga, znosząc skutki ludzkiego wyboru zła, wskazują, jak właściwie skorzystać z naszych wolnościowych prerogatyw, jak odzyskać utracone podobieństwo boże i twórczo transcendować świat obiektywacji ku nieskończoności wiecznego życia ducha. To Chrystus – Bogoczłowiek, którego dramat rozgrywa się symbolicznie w duchu ludzkim, przywraca rozerwaną przez wybór zła więź bogoludzką; jest to przykład przebóstwienia upadłej natury ludzkiej, a tym samym świata, skoro jest on epifenomenem ducha (nie na odwrót).
Sensem historii jest budowa „państwa ducha”, które wszelako nie mieści się w czasie kosmicznym, czy historycznym (fałszywe są koncepcje zbawienia człowieka na Ziemi, np. millenaryzm, komunizm), lecz w głębinowym czasie egzystencjalnym, w wymiarze eschatycznym. Właśnie w dobie największego rozbratu z Bogiem, w dobie największego upadku człowieka (rozwinięty kapitalizm, komunizm w Rosji) rodzi się „nowe średniowiecze” – twórcza epoka transcendująca ten świat. Dotąd człowiek niewłaściwie kierował swą wolnością, lecz po upadku Kościoła Piotra (ostra krytyka historycznego chrześcijaństwa, oskarżanego o zagubienie chrześcijańskiego powołania człowieka) nastąpi epoka Kościoła Jana – nakierowanego na wieczność, odnowionego chrześcijaństwa wymiaru duchowego.
Kluczowe miejsce w tym procesie przypada narodowi rosyjskiemu, który nie mając za sobą błędnej zachodniej drogi rozwoju, zachowując wspólnotowy, przeciwstawny indywidualistycznemu, anonimowemu, sposób współdziałania, naznaczony apokaliptycznym poczuciem i mesjanistycznym posłannictwem, dotknięty przez opresywny komunistyczny totalitaryzm, jako pierwszy odrestauruje duchowy wymiar chrześcijaństwa, co doprowadzi jednocześnie (choć wynika głównie ze zbawczego czynu Boga) do całkowitego odkupienia zła, do powszechnego zbawienia, apokatastazy.
Historiozofia Bierdiajewa wywarła zdecydowany wpływ na jego rozumienie istoty komunizmu (fałszywa realizacja naszych przyrodzonych nadziei), z czego w swoim czasie zasłynął w świecie.

Marek Styczyński

-Субъективизм и индивидуализм в общественной философии. Критический этюд о Н. Михайловском, S.-Petersburg 1901.
-Sub specie aeternitatis. Опыты философские, социальные и литературные, S.-Petersburg 1900–1906.
-Философия свободы , Moskwa 1911; Filozofia wolności, Białystok 1995.
-Хомяков, Moskwa 1912.
-Смысл творчества. Опыт оправдания человека, Moskwa 1916, Sens twórczości Próba usprawiedliwienia człowieka, Kęty 2001.
-Судьба России , Moskwa 1918.
-Миросозерцание Достоевского, Praga 1923; Światopogląd Dostojewskiego, Kęty 2004.
-Смысл истории. Опыт философии человеческой судьбы , Berlin 1923; Sens historii Filozofia losu człowieka , Kęty 2001.
-Философия неравенства. Письма к недругам по социальной философии, Berlin 1923.
-Новое Средневековье. Размышление о судьбе России и Европы, Berlin 1924; Nowe Średniowiecze , Warszawa 1936.
-Константин Леонтьев, Pariż 1926.
-Философия свободного духа. Проблематика и апология христианствa, Pariż 1927–1928.
-О назначении человека. Опыт парадоксальной этики, Pariż 1931; O powołaniu człowieka Próba etyki paradoksalnej, Kęty 2003.
-Христианство и классовая борьба , Pariż 1931.
-Я и мир объектов. Опыт философии одиночества и общения, Pariż 1934; Rozważania o egzystencji Filozofia samotności i wspólnoty , Kęty 2002.
-Судьба человека в современном мирe, Pariż 1934; Los człowieka w świecie współczesnym , Kęty 2001.
-The origin of Russian Communism 1937; Problem komunizmu, Warszawa 1937.
-Дух и реальность, Pariż 1937.
-О рабстве и свободе человека, Pariż 1939; Niewola i wolność człowieka , Kęty 2003.
-Русская идея , Pariż 1946; Rosyjska idea, Warszawa 1987.
-Опыт эсхатологической метафизики, Pariż 1947; Zarys metafizyki eschatologicznej Twórczość i uprzedmiotowienie, Kęty 2004.
-Самопознание , Pariż 1949; Autobiografia filozoficzna, Kęty 2002.
-Царство духа и царство кесаря, Pariż 1951; Królestwo ducha i królestwo cezara, Kęty 2002.
-Экзистенциальная диалектика божественного и человеческого, Pariż 1952; Egzystencjalna dialektyka Boga i człowieka , Kęty 2004
-Głoszę wolność, Warszawa 1999.

-Бердяев Н. А.: pro et contra. Антология, С.-Петербург 1994.
-Wiechi Sbornik statiej o russkoj inteligiencji, Moskwa 1909; Drogowskazy Zbiór rozpraw o inteligencji rosyjskiej, Warszawa 1988.
-Iż głubiny De profundis Sbornik statiej o russkoj riewolucji, Moskwa – S.-Petersburg 1918; De profundis Z głębokości, Warszawa 1988.
-Rosyjska filozofia religijna [w:] Aletheia 2-3/1988.
-Niemarksistowska filozofia rosyjska Antologia tekstów filozoficznych XIX i pierwszej połowy XX wieku, część I i II (red.) L.Kiejzik, Łódź 2001-2002.


A. de Lazari (red.), Idee w Rosji. Leksykon rosyjsko-polsko-angielski, t. I., Warszawa 1999

 
Książki
  Cain J. - Berdiaev en Russie , Paris 1962 - ( R.P., M.St., )
  Calian C. - The Significance of Eschatology in the Thoughts of Nicholas Berdyaev , Leiden 1965 - ( R.P., M.St., )
  Chorużyj S. - Posle piererywa Puti russkoj fiłosofii , S.-Petersburg 1994 - ( R.P., M.St., )
  Clément O. - Berdiaev. Un philosophe russe en France , Paris 1991 - ( R.P., M.St., )
  Davy M. - Nicholas Berdyaev: l’homme du huitieme jour , Paris 1974 - ( R.P., M.St., )
  Déchet F. - L'ottavo giorno della creazione. Saggio su N. Berdjaev , Milano 1969 - ( R.P., M.St., )
  Maradé J.-C. (ed.) - Colloque Berdiaev , Sorbonne, 12 avril 1975 , Paris 1978 - ( R.P., M.St., )
Artykuły
  Brzeziński B. - Mikołaj Aleksandrowicz Bierdiajew – myśliciel znany czy nieznany? Rosyjski filozof na łamach “Znaku” [w:] Oblicza Wschodu w kulturze polskiej , G. Kotlarski, M. Figura (red.) , Poznań 1999 - ( R.P., M.St., )
 
webmaster © jotka