|
Williams Bernard | teksty oryginalne |
- „The Legacy of Greek
Philosophy” - fragment zbioru esejów B. Williamsa, zatytuÅ‚owanego „The
Sense of the Past: Essays in the History of Philosophy” (wyd. New Jersey, 2006
r.). Tekst zawiera przegląd kilku wybranych zagadnień filozofii greckiej oraz
uzasadnienie ich znaczenia dla późniejszego rozwoju zachodniej tradycji
filozoficznej.
Kluczowe kwestie: początki i rozwój
metafizyki; zagadnienie wiedzy i sceptycyzmu; etyka; filozofia Platona. Â
- „Realism and Moralism in
Political Theory” – fragment książki „In the Beginning Was the Deed:
Realism and Moralism in Political Argument” (wyd. New Jersey, 2005 r.), bÄ™dÄ…cej
zbiorem tekstów Williamsa z zakresu filozofii społecznej i politycznej.
Kluczowe kwestie: dwa modele teorii
polityki; utylitarystyczne podejście do polityki; realizm kontra moralizm
polityczny; zadania oraz legitymizacja państwa i władzy; podstawowy warunek
legitymizacji; reprezentacja polityczna.
- „From Freedom to
Liberty: the Construction of a Political Value” – artykuÅ‚ opublikowany w
piśmie Philosophy and Public Affairs (nr 30, rok 2001), poświęcony zagadnieniu
wolności jako wartości politycznej.
Kluczowe kwestie: wolność negatywna i
pozytywna; wolność i rozum; wolność prymitywna a wolność w sensie „liberty”;
wartość wolności; resentyment.
- „The
Self and the Future” – artykuÅ‚ opublikowany w piÅ›mie Philosophical Review
(nr 79 z kwietnia 1970 roku). Williams analizuje w nim filozoficzne problemy
związane z potencjalną sytuacją zamiany ciał pomiędzy dwiema osobami.
Kluczowe kwestie: tożsamość osobowa;
body-mind problem.
- „Truth and Truthfulness –
the Problem” - I rozdziaÅ‚ książki B. Williamsa “Truth and Truthfulness: An
Essay in Genealogy” (wyd. New Jersey, 2001 r.). RozdziaÅ‚ ten poÅ›wiÄ™cony jest
zdiagnozowanemu przez Williamsa, charakterystycznemu dla współczesnej myśli
oraz kultury zjawisku domagania się i pogoni za prawdziwością a zarazem
odrzucania czy kwestionowania samej prawdy.
Kluczowe kwestie: prawda i prawdziwość –
relacje pomiędzy nimi oraz ich skutki dla kultury oraz filozofii; autorytet i
jego kryzys; Nietzsche i metoda genealogii.
- „Tertullian’s Paradox”
– esej, który po raz pierwszy ukazaÅ‚ siÄ™ w zbiorze „New Essays in Philosophical
Theology” (pod red. Flew i MacIntyre, wyd. Londyn, 1955 r.). Tekst Williamsa poÅ›wiÄ™cony
jest zagadnieniu języka religijnego oraz jego związkom z teologią.
Kluczowe kwestie: problematyka paradoksu; język
religii; jÄ™zyk chrzeÅ›cijaÅ„stwa jako „jÄ™zyk o Bogu”;  relacje teologii i
filozofii języka religii.
- „Aristotle
on the Good: A Formal Sketch” - artykuÅ‚ opublikowany w piÅ›mie The
Philosophical Quarterly (w październiku 1962), będący próbą formalnej analizy
rozważaÅ„ Arystotelesa nad dobrem, zawartych w „Etyce Nikomachejskiej”.
Kluczowe kwestie: logiczne relacje pomiędzy
Arystotelesa określeniami dobra.
- „Philosophy
as a Humanistic Discipline” – esej opublikowany w piÅ›mie The Threepenny
Review (wiosna 2001 roku). Stanowi próbę refleksji nad charakterem filozofii,
jej zadaniami oraz niebezpieczeństwami na jakie jest narażona.
Kluczowe kwestie: filozofia a historia
filozofii; pokusa scjentyzmu; filozofia jako część humanistyki.
- Jim,
Pedro oraz Indianie – sÅ‚ynny, pochodzÄ…cy z  „A Critique of Utilitarianism” przykÅ‚ad
Bernarda Williamsa, w oparciu o który dokonał on krytyki konsekwencji etycznych
utylitaryzmu.
|
|
|