|
Hare Richard Mervyn | teksty oryginalne | - The
Language of Morals – obszerne fragmenty książki Hare’a „The Language of
Morals” (wyd. Oxford, 1952 r.), poÅ›wiÄ™conej przed wszystkim problematyce sÄ…dów
moralnych: ich funkcjom (zwłaszcza ich roli w dokonywaniu wyborów co do
kierunku działania), a także ich preskryptywnemu charakterowi oraz relacjom
pomiędzy sądami moralnymi a imperatywami.
Kluczowe kwestie: logika imperatywów; sądy
wartościujące; preskryptywny i deskryptywny charakter zdań.
- „Abortion and the Golden
Rule” – opublikowany w piÅ›mie “Philosophy and Public Affairs” (numer z
wiosny 1975 r.) artykuł, będący polemiką z poglądami Michaela Tooleya. W artykule
Hare próbuje dowieść moralnej niedopuszczalności aborcji.
Kluczowe kwestie: rozmaite podejścia do
problemu aborcji (moralne intuicje, konflikt praw matki i płodu, osobowy status
pÅ‚odu); płód jako potencjalna osoba; „zÅ‚ota reguÅ‚a” jako argument przeciwko
aborcji.
- „Rules of War and Moral
Reasoning” – opublikowany w „Philosophy and Public Affairs” (numer z zimy
1972 r.) tekst, będący polemiką z Thomasem Nagelem, zwolennikiem etyki absolutystycznej
(deontologicznej). W artykule Hare wskazuje na dwupoziomowy utylitaryzm reguł jako
na skuteczny model rozwiązywania sytuacji, w których wyznawane przez nas zasady
stają ze sobą w sprzeczności.
Kluczowe kwestie: sytuacje konfliktu moralnego;
utylitaryzm reguł i krytyka moralnego absolutyzmu; dylemat moralny.
- „What is Wrong with
Slavery?” – artykuÅ‚ opublikowany w „Philosophy and Public Affairs” (numer z
zimy 1979 r.). Hare odnosi się do zarzutu, iż w sytuacji, w której istnienie
niewolnictwa w większym stopniu maksymalizowałoby ogólną użyteczność, niż jego
brak, utylitaryzm akceptowałby niewolnictwo.
Kluczowe kwestie: instytucja niewolnictwa
(relacja pan-niewolnik, niewolnictwo a ludzka natura); intuicjonizm a
utylitarystyczny wymóg wykazania zła danego czynu w oparciu o faktyczny stan
rzeczy; zastosowanie złotej reguły.
- „Could
Kant Have Been a Utilitarian?” – artykuÅ‚ pierwotnie ukazaÅ‚ siÄ™ w jÄ™zyku
włoskim w roku 1991, angielski przekład pochodzi z roku 1993, z pisma
„Utilitas”. Hare argumentuje w nim, że wbrew temu, co twierdzÄ… zwolennicy
deontologii, w etyce Kanta występują elementy zbliżone do utylitaryzmu.
Sugeruje też, iż Kant mógłby zostać uznany za konsekwencjalistę.
Kluczowe kwestie: zasada uniwersalizacji w
etyce oraz imperatyw kategoryczny Kanta; wola subiektywna i obiektywna oraz
kwestia pragnień i preferencji; kwestia obowiązku.
- “Broad`s Approach to Moral
Philosophy” – artykuÅ‚ bÄ™dÄ…cy fragmentem książki “The Philosophy of C. D.
Broad” (wydanej pod red. P. Schilppa, Nowy Jork, 1959). Hare rozważa w nim
filozoficzne źródła oraz implikacje poglądu Broada na temat niemal czysto
teoretycznego charakteru etyki.
Kluczowe kwestie: emotywizm, intuicjonizm;
rola etyki w rozstrzyganiu praktycznych problemów moralnych; zasada
uniwersalizacji i uniwersalny charakter sądów moralnych.
- „Moral
Conflicts” – tekst wykÅ‚adu wygÅ‚oszonego przez Hare’a na Uniwersytecie
Stanowym Utah w październiku 1978 roku. Poświęcony jest zagadnieniu konfliktu
moralnego, czyli sytuacji, w której dochodzi do pojawienia się sprzecznych ze
sobą obowiązków. Hare wskazuje także na znaczenie oraz implikacje istnienia
dwóch poziomów myślenia etycznego: intuicyjnego i krytycznego.
Kluczowe kwestie: konflikt moralny;
utylitaryzm reguł i utylitaryzm czynów; moralne reguły prima facie; etyczne
myślenie krytyczne a podejście intuicjonistyczne.
- Imperative Sentences
– wczesny tekst Hare’a, opublikowany w piÅ›mie „Mind” (styczeÅ„ 1949 r.), w
którym autor stara się dowieść logiczności imperatywów, a tym samym obronić
możliwość używania metod logicznych w odniesieniu do etyki, posługującej się zdaniami
w trybie rozkazujÄ…cym.
Kluczowe kwestie: logika a etyka;
preskrypcje; sÄ…dy moralne a imperatywy.
- „A School for Philosophers” – artykuÅ‚
opublikowany w piÅ›mie “Ratio” (nr II, 1960 r.), poÅ›wiÄ™cony różnicom pomiÄ™dzy
brytyjskim oraz niemieckim podejściem do uprawiania filozofii. Model brytyjski
kÅ‚adzie, wg Hare’a, nacisk na seminaria i dyskusje, zaÅ› zainteresowania
filozoficzne Brytyjczyków koncentrują się wokół logiki w szerokim tego pojęcia
znaczeniu, a zwłaszcza wokół filozofii języka.
|
|
|