POLSKI    ENGLISH   

Internetowy Serwis Filozoficzny

przy Instytucie Filozofii    Uniwersytetu JagielloÅ„skiego

|  Forum |  Literatura |  Linki |  AktualnoÅ›ci
 


 

Psychologiczna geneza okrucieństwa

Bartłomiej Dobroczyński

Kiedy rano włączyłem komputer i zobaczyłem, że w trzecim dniu dyskusji na forum nie ma jeszcze żadnych głosów i nic się nie dzieje, pomyślałem sobie, że może w takim razie pokuszę się o rzecz nieco szkolną i - wykorzystując swoje doświadczenie psychologa zainteresowanego historią tej dyscypliny - spróbuję podejść nieco bardziej systematycznie do postawionego przez Włodzimierza Galewicza pytania - "skąd w człowieku bierze się ów sadystyczny popęd, ów osobliwy amor doloris, jeżeli jest on nieznany zwierzętom?". Zdaję sobie sprawę z pewnej akademickości, a nawet niestosownej dydaktyczności tego pomysłu, więc za jedyne usprawiedliwienie niech posłuży mi to, że nagle uprzytomniłem sobie, iż mnie samemu gwoli jasności dobrze by taki przegląd zrobił. Poniżej wynik takiego wielce skrótowego i pobieżnego przeszukiwania zasobów umysłowych. Nie dysponuję oczywiście żadną uniwersalną wskazówką czy tym bardziej konkretną odpowiedzią na postawione pytanie, ale jednak wydaje mi się, że posiłkując się różnymi teoriami psychologicznymi (dla wygody pominę niekiedy autorów i nazwy koncepcji) można by sformułować kilka obszarów poszukiwań, w których - jak się zdaje - mogłyby znajdować się ewentualne odpowiedzi (a także przynajmniej sugestie co do środków zaradczych). Zdaję sobie sprawę, iż niektóre z prezentowanych tu idei powtarzają się (sygnalizowałem je w moim poprzednim, drugim głosie), ale teraz mają - mam nadzieję - charakter nieco bardziej systematyczny, a poza tym spełniają postulat Bogdana de Barbaro - aby mnożyć odpowiedzi sprzeczne i prawdziwe (w międzyczasie pojawiły się już nowe głosy...). Skąd zatem bierze się w nas "ów amor doloris"?

1. Pierwsza, relatywnie częsta psychologiczna odpowiedź wiązałaby przyczyny okrucieństwa z traumatycznymi doświadczeniami z wczesnego dzieciństwa - a ewentualne remedia z radykalnymi zmianami w systemie wychowawczym. Otóż, powiadają zwolennicy tego podejścia (a potwierdzają je częściowo badania biograficzne) - agresji, a więc także i okrucieństwa wyuczamy się w dzieciństwie, i to na dwa podstawowe sposoby: po pierwsze, naśladując innych, którzy tak czynią - co poniekąd zdaje się oczywistością - ale przede wszystkim - i to po drugie - poprzez doświadczanie agresji i okrucieństwa na sobie. W publicystycznym skrócie: "bity będzie bił, dręczony będzie dręczył - i to w ten sposób, że im bardziej sam cierpiał, tym bardziej będzie gustował w zadawaniu cierpienia". Głównym założeniem tej koncepcji jest to, iż człowiek przede wszystkim przysposabiany jest do naśladowania, a więc najważniejsze jego kulturowe umiejętności w ten sposób się nabywają i utrwalają, niezależnie od ewentualnych intencji "nauczycieli" (rzadko chyba jest tak, iżby karzący surowo, ale jednak jakoś tam kochający rodzic choćby tylko przypuszczał taką możliwość, a co dopiero miał ją założoną jako cel - a mianowicie, że bijąc dziecko, przyucza je równocześnie do tego, że w przyszłości on zastosuje taką samą strategię w odniesieniu do innych, niekoniecznie tylko własnych dzieci). W konkretyzacji, zwolennicy tej opcji twierdzą, iż np. Hitler z pewnością jako dziecko był bity i karany na wiele surowych, patologicznych sposobów. Zachowanie okrutne w tym rozumieniu jest nie tylko czynnością wyuczoną, ale równocześnie - i kto wie czy nie bardziej nawet - sui generis "spóźnionym" odwetem na rzeczywistości, kompulsywnym odreagowaniem pierwotnego poczucia krzywdy, bezsilności, upokorzenia, a w rezultacie kompensacją poczucia niższości i odzyskaniem utraconej "mocy". Jest jakby ciągnącym się za okrutnym człowiekiem "pierworodnym grzechem wychowawczym" jego wychowawców - rodziców czy opiekunów. Słabością tej koncepcji jest to, że nie potrafi ona wskazać samej genezy okrucieństwa, "pierwszego zachowania tego typu" - mówi tylko o kurze, ale nie wiemy skąd się wzięło ludzkości owo jajko, z którego kura się zrodziła - a mianowicie dlaczego wychowawcy zaczęli karać aż tak surowo (jasne, bo oni też byli karani, ale gdzie początek). Remedia: taki system wychowawczy, który jest przed taką ewentualnością infekowania agresją i okrucieństwem szczelnie zabezpieczony. Dotychczasowe badania i interpretacje sugerują, że nie może on być ani nadmiernie surowy i autorytarny, ani też nazbyt permisywny i liberalny.

2. Drugi psychologiczny wÄ…tek podnoszony w różnych koncepcjach to tzw. trauma narodzin. Liczni badacze od Ottona Ranka do Stanislava Grofa stawiali tezÄ™, iż poród - jako fakt biologiczny i psychologiczny (doÅ›wiadczany przecież przez rodzonÄ… istotÄ™ ludzkÄ…) jest w naszej kulturze niedoceniany, żeby nie powiedzieć lekceważony. W teoriach tych - Freud zresztÄ… także wypowiadaÅ‚ siÄ™ na ten temat - uznaje siÄ™ caÅ‚Ä… sytuacjÄ™ porodu za jednÄ… z najważniejszych (jeÅ›li nie najważniejszÄ…, ze wzglÄ™du na gÅ‚Ä™bokość i rozlegÅ‚ość cierpieÅ„, którym poddana jest przechodzÄ…ca przezeÅ„ jednostka, dodatkowo niemal caÅ‚kowicie pozbawiona możliwoÅ›ci wpÅ‚ywu na swoje poÅ‚ożenie) sytuacji determinujÄ…cych naszÄ… osobowość w dalszym, przede wszystkim dorosÅ‚ym życiu. Nie wdajÄ…c siÄ™ w szczegóły: zwolennicy takiego rozumienia procesu ksztaÅ‚towania siÄ™ osobowoÅ›ci, twierdzÄ…, iż to wÅ‚aÅ›nie w trakcie naszych narodzin przesÄ…dzony zostaje caÅ‚y zestaw naszych postaw i zachowaÅ„, szczególnie tych zwiÄ…zanych ze sferÄ… erosa i thanatosa. Znowu pojawia siÄ™ zwiÄ…zek: zakres i gÅ‚Ä™bia traumy porodowej przesÄ…dzić może o naszym (również okrutnym) odniesieniu do bliźnich i caÅ‚ego Å›wiata. Zgodnie z tym sposobem myÅ›lenia okrucieÅ„stwem zostajemy zainfekowani w trakcie wÅ‚asnego porodu, zwÅ‚aszcza wtedy, gdy przybiera on szczególnie patologicznÄ… postać - o co nietrudno, bowiem zwolennicy tego podejÅ›cia wskazujÄ… - skÄ…dinÄ…d chyba dosyć sÅ‚usznie - iż w naszej Zachodniej kulturze do dziÅ› dnia kwestia porodu jest wstydliwa i daleka od zadowalajÄ…cego rozwiÄ…zania - zaÅ› akcje w rodzaju "Rodzić po ludzku" inicjowane przez różne Å›rodowiska wskazujÄ…, że problem jest nadal aktualny. Remedia: po pierwsze - na bazie badaÅ„ i wiedzy psychologii prenatalnej i rozwojowej - caÅ‚kowita zmiana w podejÅ›ciu do porodu, po drugie umożliwienie terapeutycznego powtórnego przeżycia terapeutycznego sytuacji porodu i - podobnie jak w klasycznej psychoanalizie - poprzez uÅ›wiadomienie – jego odreagowanie oraz korekta niewÅ‚aÅ›ciwych pozostaÅ‚oÅ›ci po nim.

3. Trzeci wątek, o którym już wspominałem w poprzedniej wypowiedzi, to kwestia istnienia jakiegoś specyficznego tylko dla ludzi, a nie dla zwierząt, wydarzenia, które miało miejsce niejako przy porodzie całej ludzkości w dalekiej, zazwyczaj przedhistorycznej przeszłości - przydarzyło się owej na wpół-mitycznej "hordzie pierwotnej" - a w efekcie tego wydarzenia powstała z jednej strony cała kultura, ale również jej wszystkie mankamenty, z przemocą, agresją, okrucieństwem, jako negatywnymi skutkami owego wydarzenia. Istotą tego rozumienia jest przekonanie, iż nosimy w sobie - jako gatunek - pewnego rodzaju skazę pierworodną, polegającą na tym, że mamy wpisany w mechanizmy regulujące nasze zachowania pewien negatywny scenariusz, zmuszający nas - bez naszej woli i wiedzy - do okrutnego i agresywnego działania w określonych sytuacjach. Podobnie zresztą stawia sprawę większość religijnych tradycji ludzkości: to pierwotny upadek i utrata związku z Absolutem jest przyczyną wszelkich naszych niedoskonałości i zła, także okrucieństwa. Z perspektywy nauk empirycznych, słabością obu tych rodzajów koncepcji jest ich zasadnicza, bolesna nieempiryczność, czy wręcz niefalsyfikowalność. Remedia: w wersji "naukowej" tego poglądu - informowanie ludzi i budzenie świadomości co do tego, że jesteśmy sterowani przez taki "okrutny stereotyp prześladowczy" i wyzwalanie się z niego. W wersji religijnej - "behawioralna pokora" oraz modlitwa i ćwiczenia religijne mające pomóc w przezwyciężaniu tego uwarunkowania - które całkowicie może zostać przekroczone jednak dopiero poza doczesnością.

4. Ostatni obszar tłumaczeń i hipotez wiązałby się z koncepcjami ewolucyjno-etologicznymi. Otóż szczególny charakter okrucieństwa ludzkiego można by w myśl tej tradycji uznać za dosyć fatalny wynik kombinacji braku zabezpieczeń przed agresją, charakterystyczny dla gatunków niedrapieżnych - z "chorymi" warunkami w jakich człowiek bytuje, jakie sobie stworzył do życia. Przeludnienie - w sensie tzw. bagna behawioralnego - a więc zbyt duża liczba osobników tego samego gatunku na tym samym terenie (niedostatek Lebensraum), połączona z brakiem hamulców przed wewnątrzgatunkową agresją (jakie posiadają drapieżne np. wilki) miałaby powodować taką eskalację zła, jaką znamy z historii. Remedia: jak w poprzednich wypadkach - wychowywanie, informowanie i przeciwdziałanie na poziomie zaaranżowania warunków, tak aby nie produkowały "gotowości do agresji i okrucieństwa".

5. Mnie osobiście, po ludzku rzecz biorąc, najbardziej chyba konfunduje w tym wszystkim niemożność (najwyraźniej integralnie wpisana od pewnego czasu w naszą kulturę) pogodzenia "boleśnie przekonującej perspektywy socjobiologicznej" - podniesiona przez Bogdana de Barbaro - z poczuciem wyboru a nawet wolnej woli, które przynajmniej część z nas na co dzień fenomenologicznie posiada i których wyraźnie doświadcza. Wydaje się, że jesteśmy tu skazani na jakieś przedziwne zawieszenie, rozdarcie między wiedzą a uczuciem. Kusi mnie, żeby przytoczyć w tym miejscu mój ulubiony fragment z "Ziemi Ulro", w którym Czesław Miłosz uchwycił istotę tego konfliktu przedstawiając poglądy Andrzeja Niemojewskiego, według którego: w dziewiętnastym wieku nastąpił koniec wszystkich, trwających tysiąclecia, cywilizacji opartych na religii. Ostateczne zwycięstwo przypadło szkiełku i oku, w wyniku czego "my wszyscy jesteśmy dziś ewolucjonistami. [...] A to położenie nasze - pisze Niemojewski - jest tym dziwniejsze i trudniejsze, że ewolucjonizm stał się dopiero kategorią naszego myślenia, ale nie zdążył jeszcze opanować sfery naszego uczucia. Poezji i sztuki nie ogarnął, na obyczaje nasze nie wywarł jeszcze najmniejszego wpływu. I dalej: Zresztą wszędzie prawie jesteśmy świadkami walki o wpływ przyrodnika z teologiem. W tym znaczeniu nie jesteśmy jeszcze całymi ludźmi, ale pierwszą próbą i może niezbyt szczęśliwą nowej formacji ludzkiej, pierwszymi generacjami ewolucjonistów, typami przejściowymi, pośrednimi pomiędzy wczoraj a jutrem (s. 125-126). Według ewolucjonisty jesteśmy okrutni i agresywni - bo w jakiś sensie musimy, według teologa - bo w jakimś sensie tego chcemy. Tak samo na dwa sposoby nosimy w sobie przyczynę tego, że jesteśmy niewierni, kłamliwi, chciwi, niesprawiedliwi, ale też i dobrzy, altruistyczni, współpracujący, kochający, lojalni. Zarówno musimy, jak i chcemy. Czy tak?

6. Po przeczytaniu ostatniego głosu - "Trzy odpowiedzi" - Włodzimierza Galewicza, uprzytomniłem sobie, że moje stanowisko jest chyba jednak nazbyt sztywne, a przez to trąci ideologią. Uświadomiłem sobie, że przecież - nie tylko jestem w stanie zgodzić się z tezą, iż Hannibal Lecter jest okrutny, ale i dziecko bywa okrutne. Ale chociaż wiem, że nie zdaje sobie ono sprawy ze swego okrucieństwa, to doznaję zawodu, że go nie dostrzega (a jest przy tym, w przeciwieństwie do bohatera "Milczenia Owiec" - zdrowe). Mało tego, cieszą mnie takie sytuacje - można je obejrzeć na kanałach w rodzaju "Discovery" czy "Animal Planet" - kiedy orki oddają nieuszkodzoną, choć nieco sfatygowaną emocjonalnie fokę na brzeg (bo nie potrzebują już więcej jedzenia?), albo rosomak w przystępie niezrozumiałej dla mnie wielkoduszności "darowuje" życie świstakowi. Zastanawiam się czy to po prostu zwykły sentymentalizm u mnie, czy też jakieś głęboko zakorzenione oczekiwanie (skąd się wzięło?), niestosowne spodziewanie się - taki Teilhardyzm dnia powszedniego - że zarówno świat zwierzęcy, jak i ludzki powinien być lepszy, łagodniejszy, bardziej oświecony (w buddyjskim, a nie tylko XVIII wiecznym sensie), niż jest.

Bartłomiej Dobroczyński

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
powrót
 
webmaster © jotka