POLSKI    ENGLISH   

Internetowy Serwis Filozoficzny

przy┬áInstytucie Filozofii    Uniwersytetu Jagiello┼äskiego

|  Forum |  Literatura |  Linki |  Aktualno┼Ťci
 


 

Spór o kształt etycznej edukacji menedżerów

Anna Lewicka-Strzałecka

Rola jak─ů w dzisiejszym ┼Ťwiecie pe┼éni biznes sprawia, ┼╝e wsp├│┼écze┼Ťni mened┼╝erowie, zar├│wno liderzy biznesu jak i kierownicy ni┼╝szych szczebli, obok sprawnego poruszania si─Ö w ┼Ťwiecie ekonomii i finans├│w, powinni posiada─ç wysokie kompetencje spo┼éeczne i etyczne. Coraz mocniej akcentowany jest postulat kszta┼écenia mened┼╝er├│w potrafi─ůcych sprosta─ç wsp├│┼éczesnym wyzwaniom, zar├│wno w sensie podj─Öcia spo┼éecznej odpowiedzialno┼Ťci jak i umiej─Ötno┼Ťci przeciwstawienia si─Ö pokusie dzia┼éa┼ä niemoralnych. Poszukiwanie adekwatnych form takiego kszta┼écenia ujawnia istotne problemy, tak natury teoretycznej jak i praktycznej. Chocia┼╝ problemy te s─ů podnoszone g┼é├│wnie w kontek┼Ťcie edukacji mened┼╝er├│w w krajach o dojrza┼éej gospodarce rynkowej – g┼é├│wnie USA i Europy Zachodniej, to w coraz wi─Ökszym stopniu dotycz─ů one tak┼╝e edukacji mened┼╝erskiej w Polsce.

Dyskusja na temat etycznej edukacji mened┼╝er├│w koncentruje si─Ö wok├│┼é kilku podstawowych kwestii. W pierwszym rz─Ödzie zadawane jest pytanie o sens nauczania etyki biznesu na poziomie akademickim. Jedni stawiaj─ů przed tym nauczaniem dalekosi─Ö┼╝ne cele i upatruj─ů w nim remedium na skandale i nadu┼╝ycia w biznesie, inni wskazuj─ů na niecelowo┼Ť─ç i nieefektywno┼Ť─ç etycznej edukacji. Inna kwestia sporna dotyczy tre┼Ťci i sposob├│w nauczania etyki w uczelniach biznesowych. Warto podkre┼Ťli─ç, ┼╝e w sporze przytaczane s─ů argumenty zar├│wno teoretycznej jak i empirycznej natury, a sam sp├│r toczy si─Ö nie tylko w literaturze naukowej, ale i w publicystyce. Etyczna edukacja mened┼╝er├│w nie ko┼äczy si─Ö na etapie akademickim, gdy┼╝ jej kontynuacj─Ö stanowi─ů programy etyczne, kt├│re firmy, szczeg├│lnie ameryka┼äskie wprowadzaj─ů do swojej praktyki dzia┼éania. Systematyczne badania tych program├│w, zorientowanych zar├│wno na mened┼╝er├│w jak i og├│┼é pracownik├│w, prowadzone przez wyspecjalizowane o┼Ťrodki, wskazuj─ů na ich efektywno┼Ť─ç zar├│wno z punktu widzenia firmy jak i w szerszym kontek┼Ťcie spo┼éecznym. Jednak analiza ich wp┼éywu na postawy moralne pracownik├│w prowadzi do mniej zadawalaj─ůcych wniosk├│w.

Celem artyku┼éu jest rekonstrukcja g┼é├│wnych argument├│w konstytuuj─ůcych osie sporu i pokazanie jak wielostronnie uwarunkowany jest postulat etycznego kszta┼écenia mened┼╝er├│w. W pierwszej cz─Ö┼Ťci tej pracy uwaga zosta┼éa zwr├│cona na problemy zwi─ůzane z etyczn─ů edukacj─ů na poziomie akademickim koncentruj─ůce si─Ö wok├│┼é pyta┼ä o jej celowo┼Ť─ç i mo┼╝liwe sposoby realizacji. Cz─Ö┼Ť─ç druga po┼Ťwi─Öcona jest analizie za┼éo┼╝e┼ä, metod i potencjalnych skutk├│w program├│w etycznych realizowanych przez firmy. Programy te stanowi─ů swoist─ů form─Ö edukacji etycznej, kt├│rej poddawani s─ů mened┼╝erowie i pracownicy wykonuj─ůcy┬áobowi─ůzki s┼éu┼╝bowe i dlatego powinny by─ç analizowane nie tylko w kontek┼Ťcie bezpo┼Ťrednich korzy┼Ťci przynoszonych firmie, ale tak┼╝e oddzia┼éywania na szeroko pojmowan─ů infrastruktur─Ö moraln─ů ┼Ťwiata gospodarki.

.
  1. Etyczna edukacja w szkołach biznesu
  2. Etyczna edukacja w firmie
  3. Uwagi końcowe
powr├│t
 
webmaster © jotka