POLSKI    ENGLISH   

Internetowy Serwis Filozoficzny

przy Instytucie Filozofii    Uniwersytetu JagielloÅ„skiego

|  Forum |  Literatura |  Linki |  AktualnoÅ›ci
 


 

Krytycznie o roli i znaczeniu kodeksów etyki lekarskiej w kształtowaniu postaw moralnych

Janina Suchorzewska

Wypowiedź moja jest wypowiedzią lekarza klinicysty i równocześnie nauczyciela akademickiego, któremu w ostatnich latach powierzono zadanie realizowania programów nauczania etyki przyszłych lekarzy. Zaznaczam to na wstępie, ponieważ moja wypowiedź o roli i znaczeniu kodeksów lekarskich jest wynikiem własnych obserwacji i doświadczeń zdobywanych podczas wykonywania zawodu lekarza, i kontaktów ze studentami, a także obserwacji dotyczących realizowania zasad zawartych w Kodeksie Etyki w codziennej praktyce lekarskiej. Wypowiedź moja odbiegać więc będzie od rozważań filozoficznych i prawnych nad kodeksami etyki lekarskiej. Zgłoszenie do dyskusji najwyższych autorytetów w zakresie etyki i prawa ukierunkowuje moją wypowiedź jedynie w aspekcie praktycznego spojrzenia na obowiązujący obecnie Kodeks Etyki Lekarskiej. Patrząc z tej perspektywy będę się starała przedstawić własną opinię o znaczeniu i roli aktualnego Kodeksu Etyki Lekarskiej w kształtowaniu etycznych zachowań lekarzy. Zapewne, nie wniesie to żadnych odkrywczych stwierdzeń, bowiem w historii było już wiele głosów krytycznych dotyczących znaczenia kodeksów etycznych. Skoro jednak wywołana została tak potrzebna w tym zakresie dyskusja, to może warto również zastanowić się nad celowością dostosowania kodeksów do potrzeb i oczekiwań odpowiadających dzisiejszej rzeczywistości.

Aktualizacja kodeksów etyki lekarskiej

Historia kodeksów lekarskich, jak i rola jaką się im przypisuje, wskazuje na potrzebę ich nowelizacji zarówno w zakresie ich treści, jak i w hierarchii wartości. Zmiany dotyczące treści kodeksów są oczywiste. Wynikają one bowiem z:

  • postÄ™pu medycyny,
  • powstawania nowych dyscyplin medycznych,
  • aktualnego systemu ochrony zdrowia,
  • zmian spoÅ‚ecznych i kulturowych.
  • W hierarchiach wartoÅ›ci, przy niezmiennej zasadzie dziaÅ‚ania dla dobra chorego, uwzglÄ™dniać należy zmieniajÄ…ce siÄ™ w miarÄ™ upÅ‚ywu czasu postrzeganie wartoÅ›ci i sÄ…dów wartoÅ›ciujÄ…cych. Wymienione elementy uzasadniajÄ… wiÄ™c konieczność wprowadzania zmian odpowiadajÄ…cych rzeczywistoÅ›ci. Wystarczy siÄ™gnąć do opracowania Aleksandra TulczyÅ„skiego dotyczÄ…cego lekarskich kodeksów deontologicznych w Polsce, aby dostrzec, jak szybko zmieniajÄ… siÄ™ treÅ›ci norm nie tylko sytuacyjnych i kaziustycznych, ale również niektórych norm elementarnych.

    Kolejną przyczyną uaktualniana kodeksów etyki lekarskiej jest konieczność wyrównywania braków legislacyjnych w zakresie postępowania wobec nowych technik w medycynie. Konsekwencją kolejnych zmian i nowelizacji kodeksu do aktualnych potrzeb jest więc poszerzanie i rozbudowywanie go.

    Skutki nowelizacji kodeksów

    NiewÄ…tpliwie, zasadniczym skutkiem nowelizacji jest zwiÄ™kszanie pojemnoÅ›ci kodeksu pod wzglÄ™dem zawartej w nim treÅ›ci i problemów. W tych nowelizacyjnych zmianach daje siÄ™ zauważyć tendencje do ustalania powinnoÅ›ci lekarskich w odniesieniu do coraz bardziej szczegółowych sytuacji. I tu wÅ‚aÅ›nie pojawia siÄ™ moja zasadnicza wÄ…tpliwość. Czy lekarzowi wrażliwemu na wartoÅ›ci i ich hierarchiÄ™, uksztaÅ‚towanemu moralnie, potrzebne sÄ… szczegółowe wskazania, jak ma siÄ™ zachować w okreÅ›lonej sytuacji? NegujÄ™ tu potrzebÄ™ okreÅ›lenia etycznych zasad postÄ™powania dla lekarzy, których cechuje „Å›lepota” na wartoÅ›ci. Tu żadne kodeksy nie zdoÅ‚ajÄ… zbudować okreÅ›lonych postaw etycznych, a mogÄ… najwyżej dziaÅ‚ać na zasadzie przymusu, a nie wewnÄ™trznej potrzeby.

    W rozbudowywaniu i uszczegółowianiu kodeksów etyki lekarskiej należy uwzględnić nie realność ustalenia zasad postępowania we wszystkich sytuacjach, w których może znaleźć się lekarz. Żaden bowiem kodeks nie stanie się receptą postępowania w każdej sytuacji. Ta nieprzekładalność zaleceń kodeksowych na wiele sytuacji, szczególnie sytuacji konfliktowych, wynika z prostej prawdy, że życie dostarcza różnych, jakże często nie przewidywanych sytuacji. Kodeks etyki nie może stać się przecież zbiorem nakreślonych z góry szczegółowych zasad postępowania. W jaki bowiem sposób, na przykład, ma wskazywać deontologiczny kierunek postępowania w dylemacie etycznym, w którym lekarz musi dokonać wyboru pomiędzy dwoma istotnymi wartościami.

    Uwagi do konstrukcji kodeksów

    Obecny Kodeks Etyki Lekarskiej został w czasie ostatniej nowelizacji znacznie poszerzony i znalazły się w nim liczne uszczegółowienia dotyczące zasad postępowania w różnych sytuacjach. Są one niejednokrotnie mało precyzyjne, a także stanowią w wielu miejscach po prostu powtórzenie obowiązującego prawa. Wspomnę tu chociażby art. 16, p. 3, art. 36, 73, 44, 64, 68, i 69, które stanowią dokładne powtórzenie obowiązującego prawa. Nieprzekładalność zaleceń kodeksowych na wiele sytuacji w pracy lekarza sugeruje, jak uprzednio wspomniałam, konstrukcję kodeksów w oparciu o ogólne zasady, pozostawiając lekarzowi rozstrzygnięcia dylematów zgodnie z lekarskim sumieniem. To sumienie każdego lekarza musi w wielu sytuacjach rozstrzygać o wyborze postępowania. W dzisiejszej rzeczywistości nie brakuje w codziennej pracy lekarza dylematów etycznych. Co ma czynić lekarz, gdy pragnie działać zgodnie z dobrem chorego w oparciu o wiedzę medyczną i głos własnego sumienia wobec braku zgody chorego na takie działanie? Jak ma rozstrzygać sporne kwestie, gdy świadczenie medyczne dzisiaj przeważnie jest wykonywane zespołowo? Zasadniczą więc kwestią jest, czy opracowania deontologiczne w konflikcie wartości zdołają zdjąć z lekarza ciężar odpowiedzialności za decyzje odnośnie takiego a nie innego postępowania. Kazuistyka moralna pozostawia każdorazowo wybór lekarzowi, który z kodeksów etycznych powinien czerpać i w nich znajdować jedynie zasady postępowania, a nie szczegółowe rozwiązania. W sytuacjach konfliktu wartości, to lekarz musi dokonywać sądu wartościującego zasady zawarte w kodeksie. Rozstrzygnięcia te mogą być wspomagane zasadą uzyskiwania realnego dobra, a słuszność czynu musi być rozpatrywana w kontekście czasu, miejsca i warunków w jakich działa lekarz.

    AnalizujÄ…c rolÄ™ i znaczenie kodeksu etyki lekarskiej nie mogÄ™ pominąć nasuwajÄ…cej mi siÄ™ wielokrotnie wÄ…tpliwoÅ›ci, dotyczÄ…cych znajomoÅ›ci kodeksu etyki lekarskiej wÅ›ród osób wykonujÄ…cych ten zawód. Przykro mi wrzucać „kamyczek do wÅ‚asnego ogródka”, ale obawiam siÄ™, że zaledwie znikoma część lekarzy zapoznaÅ‚a siÄ™, na przykÅ‚ad, z obowiÄ…zujÄ…cym kodeksem po jego ostatniej aktualizacji. Nasuwa siÄ™ pytanie, czy jeÅ›li lekarz nie zna kodeksu etyki, to znaczy, że bÄ™dzie postÄ™pować nieetycznie? Jest bardzo wielu lekarzy gÅ‚Ä™boko etycznych w swoim postÄ™powaniu, którzy nie mieli nawet kodeksu w rÄ™ku. I inna refleksja. Gdyby kodeks byÅ‚ rzeczywiÅ›cie znaczÄ…cÄ… pomocÄ… w rozstrzyganiu etycznych problemów, z jakimi styka siÄ™ lekarz w swojej codziennej praktyce, to czy nie staÅ‚oby siÄ™ to dostrzegalne w konfrontacjach z rozstrzygniÄ™ciami podejmowanymi w różnych sytuacjach? Wiedza w tym zakresie, jak również Å›wiadomość, że przestrzeganie kodeksu etyki lekarskiej, poza moralnym obowiÄ…zkiem ma również charakter obowiÄ…zku prawnego jest niedostateczna. Dotyczy to niestety również znajomoÅ›ci prawa medycznego obowiÄ…zujÄ…cego w kraju. Wynika to z faktu, że w nauczaniu przyszÅ‚ych lekarzy uwzglÄ™dniono etykÄ™ dopiero w ostatnich kilkunastu latach, a z prawem medycznym student zapoznaje siÄ™ wycinkowo w ramach nauczania np. medycyny sÄ…dowej lub etyki.

    Kolejną przesłanką dla tworzenia kodeksów etycznych jedynie w oparciu o ogólne zasady jest konieczność uwzględnienia istniejącego dziś pluralizmu światopoglądowego. Problemem jest stworzenie kodeksu według reguł bezwarunkowych, akceptowanych powszechnie, opartych na niepodważalnej zasadzie zgodnej z etyką troski o drugiego człowieka. Myślę jednak, że ograniczenie kodeksu etyki lekarskiej do ogólnych zasad w oparciu o niepodważalną zasadę etyki troski o drugiego człowieka, mogłoby pogodzić różnice światopoglądowe.

    Podsumowanie

    Pomimo konieczności aktualizacji kodeksów etyki lekarskiej wynikającej z postępu medycyny, należałoby przy ich tworzeniu ograniczyć zawarte w nich treści do ogólnych zasad postępowania. Niemożność wytyczenia powinności etycznych w ujęciu kazuistycznym, jak również w sytuacjach konfliktu wartości, sugeruje takie właśnie rozwiązania. Kodeks oparty na ogólnie wytyczonych zasadach postępowania ma specjalną szansę opierać się na wartościach godzących różne światopoglądy. Zasady kodeksowe nie zastąpią poczucia odpowiedzialności lekarza wobec powierzanych mu wartości. To lekarz musi każdorazowo dokonywać rozstrzygnięć, zgodnie z najwyższymi wartościami określonymi w kodeksie i własnym stale kształconym sumieniem.


    1. Aktualizacja kodeksów etyki lekarskiej
    2. Skutki nowelizacji kodeksów
    3. Uwagi do konstrukcji kodeksów
    4. Podsumowanie
    powrót
     
    webmaster © jotka