POLSKI    ENGLISH   

Internetowy Serwis Filozoficzny

przy Instytucie Filozofii    Uniwersytetu JagielloÅ„skiego

|  Forum |  Literatura |  Linki |  AktualnoÅ›ci
 


 

Odpowiedż Panu Prof. R. Sarkowiczowi

Marcin Pieniążek

Szanowny Panie Profesorze,

Chciałbym podziękować za bardzo ciekawą odpowiedź i jednocześnie podjąć się próby obrony mojego stanowiska.

Mam wrażenie, że prawo miÄ™kkie jest (w zachodnich demokracjach) zwiÄ…zane z ponowoczesnym etapem rozwoju spoÅ‚eczeÅ„stw i systemów normatywnych. Na takie prawo trzeba sobie zapracować w drodze dÅ‚ugofalowej edukacji obywatelskiej, zbudowawszy uprzednio stabilny i wydolny, powszechny system ochrony wolnoÅ›ci i praw obywatelskich. Można bowiem cieszyć siÄ™ koncepcjÄ… prawa rozmytego, rozwijanego w multicentryczny sposób – by tak rzec - w drodze osmozy z innymi systemami normatywnymi, o ile jest siÄ™ pewnym, że nasze podstawowe uprawnienia nie bÄ™dÄ… naruszane np. w imiÄ™ obrony arbitralnie wskazywanych norm moralnych czy religijnych. A wiÄ™c koncepcjÄ™ prawa miÄ™kkiego można realizować bez obaw tylko wtedy, gdy system prawa w węższym, bardziej tradycyjnym rozumieniu dowiódÅ‚ już swojej wydolnoÅ›ci i przygotowaÅ‚ “spoÅ‚eczny grunt” pod różnorodne, prawotwórcze inicjatywy obywatelskie.

Nie można dywersyfikować źródeÅ‚ prawa w niestabilnym spoÅ‚eczeÅ„stwie, lecz tylko w takim, które osiÄ…gnęło pewien poziom “tradycyjnej” kultury prawnej i edukacji obywatelskiej. W przeciwnym razie pojawi siÄ™ ryzyko instrumentalizacji prawa, a wiÄ™c ryzyko utraty przez nie “twardoÅ›ci” w sposób najmniej pożądany przez obywateli.

MyÅ›lÄ™, że w Polsce wciąż mamy do czynienia z sytuacjÄ… wyraźnych niedostatków w zakresie aspektu gwarancyjnego “twardego prawa”. Podstawa budowy multicentrycznego spoÅ‚eczeÅ„stwa nie wydaje siÄ™ być jeszcze caÅ‚kiem stabilna. OczywiÅ›cie nie chodzi tu o nagminne Å‚amanie praw czÅ‚owieka, ale co najmniej o brak przejrzystych i sprawnych procedur ochrony praw i wolnoÅ›ci obywatelskich. CiÄ…gle też ujawniajÄ… siÄ™ takie obszary, w których (wÅ‚aÅ›nie z tego wzglÄ™du) potrzebna jest rzetelna i obiektywna ingerencja ustawodawcy.

Jest to – jak widzimy nawet w ostatnich dniach - szczególnie potrzebne w przypadku polskiej sÅ‚użby zdrowia, w której brak dobrych rozstrzygnięć strukturalnych prowadzi do niepewnoÅ›ci co do faktycznej ochrony praw pacjenta, a wiÄ™c, tym samym, do niepewnoÅ›ci co do realizacji wskazaÅ„ etyk zawodów medycznych. (PrzykÅ‚adem jest sam strajk lekarzy, odejÅ›cie pielÄ™gniarek od łóżek pacjentów, a nawet może wyjazd na Zachód z przyczyn finansowych.)

Takich braków nie jest w tej chwili w stanie zrekompensować rozwój miÄ™kkiego, czy też rozmytego prawa korporacyjnego, lecz jedynie gruntowna przebudowa podstaw systemu. (OczywiÅ›cie trudno jÄ… sobie wyobrazić bez aktywnej roli Å›rodowiska lekarskiego, którÄ… można by uznać za przedwstÄ™pnÄ… “pluralizacjÄ™” źródÅ‚a prawa na etapie jego tworzenia.)

Nie chodzi mi wiÄ™c w żadnym razie o pogÅ‚Ä™bienie jurydyzacji etyki lekarskiej, lecz o konieczność poczynienia wczeÅ›niejszego kroku, tj. o stworzenie przejrzystych, prawnych podstaw dla rozwoju autonomicznej i zdrowej etyki zawodów medycznych. Ostatecznie myÅ›lÄ™, że prawo jest w zdywersyfikowanym spoÅ‚eczeÅ„stwie pewnym (przynajmniej proceduralnym) punktem wyjÅ›cia i minimum moralnoÅ›ci, także tej “zawodowej”.

Dlatego też prawo miÄ™kkie w sÅ‚użbie zdrowia mamy chyba jeszcze przed sobÄ…, zaÅ› w tej chwili opowiadaÅ‚bym siÄ™ za dobrym, współtworzonym przez lekarzy ustawodawstwem medycznym sensu stricto i – z drugiej strony - za opartym na Å›rodowiskowym przykÅ‚adzie treningiem lekarskich sumieÅ„ (tu zbiory zasad etyki zawodowej, jako wyraz zbiorowej refleksji korporacji, mogÄ… odegrać swojÄ… rolÄ™).

Jeżeli zaÅ› chodzi o wybór etyki zawodów medycznych, prawniczych i lekarskich do celów porównawczych, to rzeczywiÅ›cie można uznać go za arbitralny. Dyskusja o tym, czy życie, zdrowie, wÅ‚asność i sprawiedliwość to wartoÅ›ci etyczno – zawodowe ważniejsze i pierwotniejsze np. od wolnoÅ›ci sÅ‚owa czy żoÅ‚nierskiego honoru , może nas zaprowadzić na manowce aksjologii.


powrót
 
webmaster © jotka